|
MYŚLI
I PRZESŁANIA JANA PAWŁA II
Nie
lękajcie się! Otwórzcie, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi!
Jego zbawczej władzy, otwórzcie granice państw, systemów ekonomicznych
i politycznych, kierunków cywilizacyjnych. Nie lękajcie się! Chrystus
wie, co się kryje we wnętrzu człowieka. Jedynie On to wie.
INUGURACJA PONTYFIKATU 1978
Człowiek
Człowieka
nie można do końca zrozumieć bez Chrystusa. A raczej: człowiek
nie może siebie sam do końca zrozumieć bez Chrystusa. Nie może
zrozumieć, ani kim jest, ani jaka jest jego właściwa godność,
ani jakie jest jego powołanie i ostateczne przeznaczenie.
1979
Człowieka trzeba mierzyć miarą serca. Sercem!(...) Człowieka trzeba
mierzyć miarą sumienia, miarą ducha, który jest otwarty ku Bogu.
Trzeba więc człowieka mierzyć miarą Świętego.
1979
Człowiekowi konieczne jest miłujące spojrzenie Chrystusa. Może
najbardziej w chwili doświadczenia, upokorzenia, prześladowania,
klęski - wtedy gdy nasze człowieczeństwo zostaje jakby przekreślone
w oczach ludzkich, znienawidzone i podeptane - wtedy świadomość
tego, że (...) Chrystus miłuje każdego i zawsze, (...) pozwala
nam przetrwać.
LIST DO MŁODYCH
Bóg nie wątpi o człowieku. A więc i my, chrześcijanie, nie możemy
zwątpić o człowieku, wiemy bowiem, że człowiek jest zawsze większy
niż jego błędy i występki.
LIST APOSTOLSKI Z OKAZJI 50 ROCZNICY
WYBUCHU II WOJNY ŚWIATOWEJ
Chrystus nas kocha i kocha zawsze! Kocha nas nawet wtedy, kiedy
Go zawodzimy, kiedy nie spełnimy Jego oczekiwań. Nigdy nie zamyka
przed nami ramion swojego miłosierdzia.
2000
Wolność
Chrześcijańskie
wyzwolenie oznacza uwolnienie od wszystkiego, co człowieka uciska,
ale przede wszystkim wyzwolenie od grzechu i od złego (...).
Podstawą autentycznego wyzwolenia jest prawda.
1979
Demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany
totalitaryzm.
ENCYKLIKA CENTESIMUS ANNUS
Czy można odrzucić Chrystusa i to wszystko, co On wniósł w dzieje
człowieka? Oczywiście, że można. Człowiek jest wolny. Człowiek
może powiedzieć Bogu "nie". Ale pytanie zasadnicze:
czy wolno? Jaki argument rozumu, jaką wartość woli i serca można
przedłożyć sobie samemu i bliźnim, i rodakom, i narodowi, ażeby
odrzucić, ażeby powiedzieć "nie" temu, czym żyliśmy
przez tysiąc lat?! Temu, co stworzyło podstawę naszej tożsamości
i zawsze ją stanowiło? Nie można stwarzać fikcji wolności, która
rzekomo człowieka wyzwala, a właściwie go zniewala i znieprawia.
1991
Papież nie przemawia przeciwko wolności (...). On przemawia
za wolnością, za właściwym używaniem wolności.
1993
Nie
ma wolności bez miłości.
1996
Polska
Wołam ja, syn polskiej ziemi, a zarazem ja, Jan
Paweł II, papież, wołam z całej głębi tego tysiąclecia, wołam
w przeddzień Święta Zesłania, wołam wraz z wami wszystkimi:
niech zstąpi Duch Twój! I odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi!
WARSZAWA 1976
Jestem synem narodu, który przetrwał najstraszliwsze doświadczenia
dziejów, który sąsiedzi wielokrotnie skazywali na śmierć - a
on pozostał przy życiu i pozostał sobą. Zachował własną tożsamość
pośród rozbiorów i okupacji własną suwerenność jako naród -
nie biorąc za podstawę przetrwania jakichkolwiek innych środków
fizycznej potęgi jak tylko własna kultura, która się okazała
w tym przypadku potęgą większą od tamtych potęg.
UNESCO 1980
Wy macie przenieść ku przyszłości to całe olbrzymie doświadczenie
dziejów, któremu na imię Polska. Jest to doświadczenie trudne.
(...) Tego trudu się nie lękajcie. Lękajcie się tylko lekkomyślności
i małoduszności. Z tego trudnego doświadczenia, które nosi nazwę
Polska, można wydobyć lepszą przyszłość, ale tylko pod warunkiem
uczciwości, trzeźwości, wiary, wolności ducha i siły przekonań.
1979
Czuwam, to znaczy także czuję się odpowiedzialny za to wielkie
wspólne dziedzictwo, któremu na imię Polska. To imię nas wszystkich
określa. To imię nas wszystkich zobowiązuje. To imię nas wszystkich
kosztuje.
1983
Naród ginie, gdy znieprawia swego ducha - naród rośnie, gdy
duch jego coraz bardziej się oczyszcza. 1983
Polska potrzebuje dzisiaj ludzi sumienia.
1995
Zastanawiajmy się nad "polskim czynem". Rozważajmy,
czy jest podejmowany roztropnie. Czy jest systematyczny, wytrwały?
Czy jest odważny i wielkoduszny? Czy jednoczy, czy też dzieli
ludzi? Czy nie uderza w kogoś nienawiścią albo pogardą? A może
tego czynu miłości, polskiego chrześcijańskiego czynu jest zbyt
mało?
1987
Nie ma przyszłości narodu i człowieka bez miłości, która przebacza,
choć nie zapomina.
1999
Bardzo wielkim niebezpieczeństwem, o którym słyszę, jest to,
że ludzie się jak gdyby mniej miłują w Polsce, że coraz bardziej
dochodzą do głosu egoizmy, przeciwieństwa. Ludzie się nie znoszą,
ludzie się zwalczają. To jest zły posiew. To nie jest Eucharystia.
1987
Ziemio polska! Ziemio ojczysta! Zjednocz się przy Chrystusowej
Eucharystii.
1987
Niech zstąpi Duch Twój i odnawia oblicze ziemi! Tej ziemi. Po
dwudziestu latach, dzisiaj, na progu trzeciego milenium i w
przyszłości, niech zstąpi, niech zstępuje i stale odnawia oblicze
ziemi! Tej polskiej ziemi.
WARSZAWA
1999
Europa
Czyż
Chrystus tego nie chce, czy Duch Święty tego nie rozrządza,
ażeby ten papież Polak, papież Słowianin, odsłonił duchową jedność
chrześcijańskiej Europy, na którą składają się dwie wielkie
tradycje: Zachodu i Wschodu.
1979
Ja, Jan Paweł, syn polskiego narodu, (...) biskup Rzymu i pasterz
Kościoła powszechnego, kieruję do ciebie, stara Europo, wołanie
pełne miłości: Odnajdź siebie samą! Bądź sobą! Odkryj swoje
początki. Tchnij życie w swoje korzenie. (...) Możesz jeszcze
być latarnią cywilizacji i bodźcem postępu dla świata. Inne
kontynenty patrzą na ciebie i spodziewają się po tobie tej samej
odpowiedzi, jaką święty Jakub dał Chrystusowi: "Mogę".
AKT EUROPEJSKI,SANTIAGO DE COMPOSTELA
1982
Europę zjednoczoną i ukształtowaną przez wiarę chrześcijańską
stawiamy pod Krzyżem, albowiem "w Krzyżu jest nadzieja".(...)
Krzyż to znaczy oddać swe życie za brata, aby wraz z jego życiem
ocalić własne. Krzyż znaczy: miłość jest silniejsza od zemsty
i od nienawiści (...). Krzyż znaczy: miłość nie zna granic;
rozpocznij od tych, którzy są najbliżej ciebie, i nie zapomnij
o tych, którzy są najdalej. Krzyż znaczy: Bóg jest większy od
nas, ludzi, większy niż nasza zawodność; jest ratunkiem nawet
w największej klęsce, życie jest silniejsze niż śmierć.
NIESZPORY EUROPEJSKIE, WIEDEŃ
1983
Zjednoczona Europa, Europa od Atlantyku po Ural, nie jest już
tylko snem, nie jest utopijnym wspomnieniem średniowiecza. Właśnie
w obecnym czasie, na naszych oczach, staje się ona znowu rzeczywistością.
Europa w wyniku wojen i powojennych umów zraniona podziałem,
który zagrażał swobodnemu rozwojowi i prawom narodów, szuka
drogi do nowej jedności.
1990
Po upadku jednego muru, tego widzialnego, jeszcze bardziej odsłonił
się inny mur, niewidzialny, który nadal dzieli nasz kontynent
- mur, który przebiega przez ludzkie serca. Jest on zbudowany
z lęku i agresji, z braku zrozumienia dla ludzi o innym pochodzeniu
i innym kolorze skóry, innych przekonaniach religijnych, jest
on zbudowany z egoizmu politycznego i gospodarczego oraz z osłabienia
wrażliwości na wartość życia i godność każdego człowieka.
1987
Nie będzie jedności Europy, dopóki nie będzie ona wspólnotą
ducha.
1997
Wejście w struktury Unii Europejskiej na równych prawach z innymi
państwami jest dla naszego narodu i bratnich narodów słowiańskich
wyrazem dziejowej sprawiedliwości, a z drugiej strony może stanowić
ubogacenie Europy. Europa potrzebuje Polski. Kościół w Europie
potrzebuje świadectwa wiary Polaków. Polska potrzebuje Europy.
Od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej...
2003
Świat
Mówię
w imieniu wszystkich narodów, których prawa są zapoznawane i
gwałcone. Mówię, bo obowiązuje mnie, obowiązuje nas wszystkich
troska o człowieka.
AUSCHWITZ-BIRKENAU 1979
Racją bytu wszelkiej polityki jest służba człowiekowi.
ONZ 1979
Potrzebna jest dziś nowa wyobraźnia miłosierdzia, której przejawem
będzie nie tyle i nie tylko skuteczność pomocy, ale zdolność
bycia bliźnim dla cierpiącego człowieka...
LIST NOVO MILLENNIO INUNTE
Świat może stawać się "bardziej ludzki" tylko wówczas,
gdy we wzajemne stosunki (...) wprowadzimy moment przebaczenia.
Przebaczenie świadczy o tym, że w świecie jest obecna miłość
potężniejsza niż grzech.
ENCYKLIKA DIVES IN MISERICORDIA
Świat, w którym żyjemy, potrzebuje piękna, aby nie pogrążyć
się w rozpaczy.
LIST DO ARTYSTÓW
Nadeszła godzina nowej nadziei, która każe nam uwolnić przyszłość
polityki i życia ludzi od paraliżującego obciążenia i cynizmu.
ONZ 1995
Prawdziwa cywilizacja nie polega na sile, ale jest owocem zwycięstwa
nad samym sobą, nad mocami niesprawiedliwości, egoizmu i nienawiści,
które zdolne są zniekształcić prawdziwe oblicze człowieka!
LIST APOSTOLSKI Z OKAZJI 50 ROCZNICY
WYBUCHU II WOJNY ŚWIATOWEJ
Na kryzys cywilizacji trzeba odpowiedzieć cywilizacją miłości.
LIST APOSTOLSKI TERTIO MILLENNIO
ADVENIENTE
Istotne jest przetworzenie całego kosmosu poprzez serce człowieka,
od wewnątrz.
ADHORTACJA REDEMPTIONIS DONUM
Nie ma powodu do defetyzmu. Jeżeli świat nie jest wyznaniowo
katolicki, to z pewnością jest bardzo głęboko przeniknięty Ewangelią.
Można nawet powiedzieć, że jest w nim obecna w sposób niewidzialny
tajemnica Kościoła, Ciała Chrystusa.
PRZEKROCZYĆ
PRÓG NADZIEI
Chcę dokonać uroczystego aktu zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu.
Czynię to z gorącym pragnieniem, aby orędzie o miłosiernej miłości
Boga (...) dotarło do wszystkich mieszkańców Ziemi i napełniło
ich serca nadzieją. Niech to przesłanie rozchodzi się z tego
miejsca na (...) cały świat. Niech się spełnia zobowiązująca
obietnica Pana Jezusa, że stąd ma wyjść iskra, która przygotuje
świat na ostateczne Jego przyjście. Trzeba tę iskrę Bożej łaski
nieustannie rozniecać. Trzeba przekazywać światu ogień miłosierdzia.
W miłosierdziu Boga świat znajduje pokój, a człowiek szczęście.
KRAKÓW,
ŁAGIEWNIKI 2002
Do
młodych
Wy jesteście nadzieją Kościoła! Wy jesteście moją nadzieją!
1978
Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali.
1983
Każdy znajduje w życiu jakieś swoje Westerplatte. Jakiś wymiar
zadań, które musi podjąć
i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć.
Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić.
Nie można zdezerterować. Wreszcie jakiś porządek prawd i wartości,
które trzeba utrzymać i obronić, tak jak to Westerplatte,
Westerplatte sobie i wokół siebie. Tak, obronić - dla siebie
i dla innych.
1987
Będziecie głosili Chrystusa nowemu tysiącleciu. (...) Jeśli
będziecie tym, czym macie być, zapalicie cały świat.
2000
Kultura, praca, solidarność
Kultura
jest właściwym sposobem istnienia i bytowania człowieka. (...)
Kultura jest tym, przez co człowiek staje się bardziej człowiekiem:
bardziej "jest". (...) Ażeby tworzyć kulturę, trzeba
człowieka afirmować dla niego samego. (...) trzeba tego człowieka
po prostu miłować.
UNESCO 1980
Chrystus nie zgodzi się nigdy z tym, aby człowiek był uznawany
- albo aby samego siebie uznawał - tylko za narzędzie produkcji;
tylko żeby według tego człowiek był oceniany, mierzony, wartościowany.
Chrystus nigdy się z tym nie zgodzi. Dlatego położył się na
tym swoim krzyżu, jak gdyby na wielkim progu duchowych dziejów
człowieka, ażeby sprzeciwiać się jakiejkolwiek degradacji
człowieka. Również gdyby to była degradacja przez pracę.
1979
"Jeden
drugiego brzemiona noście", to zdanie apostoła jest inspiracją
dla międzyludzkiej
i społecznej solidarności. Solidarność to znaczy: jeden i
drugi, a słowo brzemię, to brzemię niesione razem, we wspólnocie,
więc nigdy: jeden przeciw drugiemu. I nigdy brzemię dźwigane
przez człowieka samotnie, bez pomocy drugich. Nie może być
walka silniejsza od solidarności.
1987
Nie
ma solidarności bez miłości.
1999
Ewangelia
Głębokie
zdumienie wobec wartości i godności człowieka nazywa się Ewangelią,
czyli Dobrą Nowiną. Nazywa się też chrześcijaństwem.
ENCYKLIKA REDEMPTOR HOMINIS
Ewangelia (...) to proroctwo o człowieku. Poza Ewangelią człowiek
pozostaje dramatycznym pytaniem bez odpowiedzi.
PAMIĘĆ I TOŻSAMOŚĆ
Drzewo, które chce wzrosnąć i przynosić owoc, musi swymi korzeniami
dotrzeć do żyznej gleby. Tą glebą jest Ewangelia!
1995
Chrześcijanin powołany jest w Jezusie Chrystusie do zwycięstwa.
Zwycięstwo takie jest nieodłączne od trudu, a nawet cierpienia,
tak jak zmartwychwstanie Chrystusa jest nieodłączne od krzyża.
1983
Co to znaczy, że miłość jest potężniejsza niż śmierć? To znaczy
także: "Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj".
1983
Kościół
Człowiek
jest drogą Kościoła.
ENCYKLIKA REDEMPTOR HOMINIS
Kościół proponuje, niczego nie narusza, szanuje ludzi i kultury,
zatrzymuje się przed sanktuarium sumienia.
ENCYKLIKA REDEMPTOR MISSIO
Głos Kościoła jest ewangelicznym krzykiem w obronie ubogich
tego świata, tych, którzy są zagrożeni, otoczeni pogardą i
tych, których prawa ludzkie są gwałcone.
ENCYKLIKA EVANGELIUM VITAE
Nie można przyjmować Ciała Chrystusa, a potem odwracać się
od cierpiących głód i pragnienie, od tych, którzy są wyzyskiwani
i obcy, od uwięzionych i chorych.
1993
Kościół Chrystusowy odkrywa więź łączącą go z judaizmem. Religia
żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną,
lecz czymś wewnętrznym. Stosunek do niej jest inny aniżeli
do jakiejkolwiek innej religii. Jesteście naszymi umiłowanymi
braćmi i - można powiedzieć - naszymi starszymi braćmi.
PRZEMÓWIENIE W SYNAGODZE RZYMSKIEJ,
1986
Jestem głęboko zasmucony z powodu nienawiści, aktów prześladowania
i okazywania antysemityzmu skierowanego przeciw Żydom przez
chrześcijan w jakimkolwiek czasie i miejscu.
JEROZOLIMA 2000
Oto zbliżamy się do końca drugiego tysiąclecia. Czy to nie
czas, by przyspieszyć kroku ku pełnemu braterskiemu pojednaniu,
żeby świt trzeciego tysiąclecia zastał nas stojących razem
obok siebie?(...) Należy stawiać pytanie nie o to, czy możemy
przywrócić pełną wspólnotę, lecz raczej o to, czy mamy jeszcze
prawo pozostawać rozdzieleni.
STAMBUŁ 1979
Jest rzeczą słuszną, aby Kościół w sposób bardziej świadomy
wziął na siebie ciężar grzechu swoich synów, pamiętając o
wszystkich tych sytuacjach z przeszłości, w których oddalili
się oni od ducha Chrystusa i od Jego Ewangelii i , zamiast
dać świadectwo życia inspirowanego wartościami wiary, ukazali
światu przykłady myślenia i działania, będące w istocie źródłem
antyświadectwa i zgorszenia.
LIST APOSTOLSKI TERTIO MILLENNIO
ADVENIENTE
Jesteśmy osobiście wstrząśnięci grzechami niektórych naszych
braci, którzy sprzeniewierzyli się łasce otrzymanej w sakramencie
święceń, ulegając najgorszym przejawom mysterium iniquitatis
(tajemnica nieprawości).
LIST DO KAPŁANÓW NA WIELKI
CZWARTEK 2002
Nie występujcie przeciwko Kościołowi, występujcie w imię Ewangelii.
1998
Tym wszystkim, którzy oddalili się od swego duchowego domu,
pragnę powiedzieć: wracajcie! Kościół otwiera przed wami swoje
ramiona. Kościół was kocha!
1986
Wiara
Bóg
szczególnie upodobał sobie ubogich. W ich twarzach odbija
się Chrystus.
1980
Nie ma autentycznej religii bez szukania sprawiedliwości między
ludźmi. (...) Aby usłyszeć Boga, którego nie widzimy, trzeba
zaangażować się na rzecz sprawiedliwości wobec człowieka,
którego widzimy.
1982
Obraza człowieka jest obrazą Boga. Żaden cel religijny nie
może usprawiedliwiać przemocy wobec drugiego człowieka. (...)
Ten, kto posługuje się religią dla szerzenia nienawiści, zaprzecza
jej najprawdziwszej i najgłębszej inspiracji.
ASYŻ 2002
Wiara, jeśli nie jest myśleniem, nie istnieje. Wiara i rozum
są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji
prawdy.
ENCYKLIKA
FIDES ET RATIO
Papież,
następca św. Piotra
Ludzie
tutejsi mówią: Bogu dzięki, że przyjechałeś, bo tylko jak
tu przyjedziesz, to wiesz, kim jesteśmy. A nie możesz być
naszym pasterzem, jeśli nie będziesz nas znał!
AFRYKA 1980
Papież chce być waszym głosem - głosem niemogących mówić lub
niesłyszanych!
SPOTKANIE Z INDIANAMI 1979
To mój obowiązek: robić wszystko, co możliwe, aby Syn Człowieczy,
gdy przyjdzie, mógł znaleźć wiarę na ziemi.
1998
Biskup Rzymu powinien osobiście gorliwie włączyć się w modlitwę
o nawrócenie, które jest niezbędnie potrzebne Piotrowi, aby
mógł on służyć braciom. Serdecznie proszę, aby modlitwę tę
podjęli wierni Kościoła katolickiego i wszyscy chrześcijanie.
Niech wszyscy modlą się wraz ze mną o to nawrócenie.
ENCYKLIKA UT UNUM SINT
Świadomość "nieużytecznego sługi" jest we mnie coraz
silniejsza wśród tego wszystkiego, co się wokół mnie dzieje
- i myślę, że mi z tym dobrze.
PAMIĘĆ I TOŻSAMOŚĆ
Proszę: nie ustawajcie w modlitwie [za mnie], za życia mojego
i po śmierci.
2002
Wypraszaj także i mnie siły ciała i ducha, abym wypełnił do
końca misję, którą zlecił mi Zmartwychwstały. Tobie oddaję
wszystkie owoce mojego życia i posługi...Totus Tuus, Maria.
2002
Cierpienie
Cierpienie
jest w świecie po to, ażeby wyzwalało miłość.
LIST APOSTOLSKI SALVIFICI DOLORIS
Jeśli pewnego dnia choroba dotknie mojego umysłu i zaciemni
rozum, to już teraz poddaję się Tobie tym poddaniem, które
potem zyska swą kontynuację w milczącej adoracji. Gdybym pewnego
dnia miał się położyć na długo, pozostając bez świadomości,
to pragnę, aby każda godzina, którą dane mi będzie w taki
sposób przeżyć, była nieprzerwanym dziękczynieniem, a moje
ostatnie tchnienie było także tchnieniem miłości. Wówczas,
w takiej chwili, moja dusza prowadzona ręką Maryi, stanie
przed Tobą, aby na wieki wyśpiewywać Twoją chwałę.
1985
Głębokim
pokojem napełnia mnie myśl o chwili, w której Bóg wezwie mnie
do siebie - z życia do życia!
LIST
DO OSÓB W PODESZŁYM WIEKU
|
|
|