|
EUROPEJSKI
DZIEŃ WIOSNY (21
marca 2005r.)
|
|
|
Wizyta
na Olimpie
|
Prezentacja
mitologicznych bogów
|
Hiszpański
taniec
|
KRAJE
UNII EUROPEJSKIEJ PRZEDSTAWIONE METODĄ PROJEKTU (Grecja, Francja
i Hiszpania)
Kraje Unii Europejskiej przedstawione metodą projektu to przedsięwzięcie
zrealizowane przez klasę 2a oraz klasę 3b Publicznego Gimnazjum
w Pysznicy wraz z wychowawczyniami Joanną Młynarską i Dorotą Giebułtowicz
. Głównym złożeniem tego projektu było przygotowanie i przedstawienie
przez każdą klasę inscenizacji o wybranym państwie Unii Europejskiej.
Uczniowie mieli również za zadanie przygotować dekoracje nawiązujące
do powyższych krajów Unii Europejskiej, oprawę muzyczną oraz kostiumy
potrzebne do przedstawień.
Główne
cele projektu to:
1. Lepsze poznanie kultury i spraw życia codziennego krajów Unii
Europejskiej;
2. Poznanie zróżnicowania kulturowego oraz wspólnego, europejskiego
dziedzictwa kulturowego Europy;
3. Rozwijanie u uczniów postawy ciekawości, otwartości i tolerancji
wobec innych kultur;
4. Wzbudzanie zainteresowania aktualnymi wydarzeniami społecznymi,
politycznymi
i kulturalnymi krajów Unii Europejskiej wśród uczniów;
5. Rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości
do małej i wielkiej
ojczyzny;
6. Rozwijanie efektywne współdziałania w zespole oraz kształtowanie
współodpowiedzialności za wynik pracy grupowej, budowanie więzi
międzyludzkich;
7. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z
różnych źródeł oraz
efektywne posługiwanie się technologią informacyjną;
8. Tworzenie płaszczyzn wszechstronnego rozwoju osobowego;
9. Rozwijanie świadomości życiowej użyteczności poszczególnych
przedmiotów szkolnych w procesie kształcenia;
10. Świętowanie Europejskiego Dnia Wiosny
Przedsięwzięcie zostało rozpoczęte 4 lutego 2005r. Realizacja
projektu przebiegała zgodnie z wytyczonym planem, który rozpoczynał
się od zapoznania uczniów z projektem oraz przydziału zadań.
Następnie poszczególne zadania zostały przeanalizowane oraz
zmodyfikowane do potrzeb szkoły i uczniów. Kolejny krok to określenie
terminów wykonania poszczególnych zadań, konsultacji z nauczycielem
i terminów prób. Po szeregu prób, konsultacji oraz spotkań nastąpiło
omówienie szczegółów prezentacji przedstawień. Kulminacją
całego przedsięwzięcia było przedstawienie inscenizacji w dniu
21 marca 2005, w czasie szkolnych obchodów Europejskiego Dnia
Wiosny.
Inscenizację poświeconą Grecji przedstawiła klasa 2a gimnazjum.
Na początku publiczność została zapoznana z najważniejszymi
informacjami dotyczącymi Grecji, jej położenia, historii i architektury.
Następnie zaprezentowano plan przedstawienia, który miał charakter
podróży w czasie po Grecji. Pierwsza część przedstawienia to
prezentacja mitologicznych bogów, którzy opowiadali o swoim
życiu, obowiązkach i przygodach. Po wizycie na Olimpie zaprezentowano
pokaz taneczny, na którym 9 uczennic odtańczyło narodowy, grecki
taniec, Zorbę, w oparciu o swój własny układ taneczny. Ostatni
punkt programu to talk show "Rozmowy w toku," zrealizowany
na zasadach programu telewizyjnego, w którym udział wzięli niektórzy
bohaterowie mitologiczni. Dziennikarka prowadząca program przeprowadzała
wywiady z postaciami mitologicznymi, od których przygód powstały
i funkcjonują nadal różne powiedzenia.
Przedstawienie spotkało się z uznaniem społeczności szkolnej,
a uczniowie biorący w nim udział mieli satysfakcję z dobrze
wykonanego zadania. Prace nad przedstawieniem utwierdzają w
przekonaniu, iż najważniejsze z założonych celów zostały zrealizowane.
Uczniowie poznali Grecję oraz zaprezentowali ja publiczności
szkolnej, włączyli się aktywnie w przygotowania do przedstawienia,
wykorzystywali różne źródła w poszukiwaniu informacji, kostiumów,
muzyki, rekwizytów. Przedstawienie dało możliwość wykazania
się każdemu z uczniów na różnych płaszczyznach oraz stworzyło
szansę wszechstronnego rozwoju osobowego. Ponadto, podczas współpracy
nad projektem nastąpiła współodpowiedzialność za wspólne przedsięwzięcie
oraz integracja klasowa, tak ważna w funkcjonowaniu każdej społeczności.
Klasa 3b przygotowała inscenizację poświęconą Francji i Hiszpanii.
Akcja przedstawienia rozgrywała się na planie filmowym, na którym
pojawiały się kolejne osoby kojarzące się w jakiś sposób z prezentowanymi
krajami Unii Europejskiej. Wśród osób tych były znane postacie,
które na trwale zapisały się w historii wymienionych państw
a także bohaterowie znanych powieści, komiksów, przedstawiciele
nauki, sztuki i sportu . Uczniowie wcielili się w takie osoby
jak Napoleon, de Gaulle, Don Kichot, Dulcynea, d'Artagnian i
Trzej Muszkieterowie, Obeliks z Asteriksem, Coco Chanel, Maria
Skłodowska-Curie, Pablo Picasso i piłkarze Realu Madryt. Urozmaiceniem
przedstawienia była walka torreadora z bykiem, zmagania kucharza
z żabą i ślimakiem, przejazd Citroena przez scenę i pokaz mody.
Nie zabrakło też muzyki Chopina, a w trakcie przedstawienia
Picasso namalował kolejne dzieło swojego życia. Nad porządkiem
na planie filmowym czuwał reżyser, któremu towarzyszył operator
kamery. Na zakończenie przedstawienia cztery uczennice wykonały
przepiękny hiszpański taniec.
W przygotowanie przedstawienia włączyli się wszyscy uczniowie
klasy 3b, a osiągnięty rezultat był wypadkową pracy poszczególnych
osób . Na szczególną uwagę zasługuje umiejętny dobór strojów
i rekwizytów. Trwające kilka tygodni prace nad przygotowaniem
przedstawienia zaowocowały ogromną integracją klasy. Przedstawienie
wzbogaciło w wiedzę dotyczącą Francji i Hiszpanii nie tylko
uczniów klasy 3b ale całą społeczność uczniowską , która z wielkim
zainteresowaniem śledziła rozwój wypadków na zaprezentowanym
planie filmowym. Uczniowie klas 2a jak i 3b podeszli do powierzonych
im zadań w bardzo kreatywny i entuzjastyczny sposób, wykonując
je z należytą starannością.
Wszystkie założenia projektu zostały zrealizowane, a cele osiągnięte.
Praca uczniów obu klas zaowocowała ciekawym i pouczającym programem
artystycznym, który przybliżył całej społeczności uczniowskiej
trzy wybrane kraje Unii Europejskiej. Oba przedstawienia były
swoistymi euro-lekcjami, zaprezentowanymi podczas ogólnoeuropejskich
obchodów Dnia Wiosny w Europie.
Opracowały
:
Joanna Młynarska
Dorota Giebułtowicz
|
|
|