WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
ZASADY
OPRACOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH I KRYTERIA OCENIANIA
ZASADY OPRACOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH I KRYTERIA OCENIANIA
1.
Wymagania edukacyjne to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów
na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości, umiejętności
i postaw uczniów. Określają, co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć
i umieć po zakończeniu danego etapu kształcenia.
2. Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie podstaw
programowych i realizowanych programów nauczania. Przedstawiają
je uczniom i rodzicom.
3. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii
poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej, dostosować wymagania
edukacyjne do potrzeb edukacyjnych ucznia.
4. Ustala się następujące kryteria wymagań edukacyjnych
na poszczególne stopnie szkolne obowiązujące przy ocenie bieżącej,
klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej:
wymagania konieczne - na stopień
dopuszczający obejmują elementy treści nauczania:
- niezbędne w uczeniu się danego przedmiotu,
- potrzebne w życiu.
Wskazują one na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych
w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu
wiadomości i umiejętności podstawowych.
wymagania podstawowe - na stopień
dostateczny obejmują elementy treści:
- najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu,
- łatwe dla ucznia o mniejszych możliwościach,
- o niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne,
- często powtarzające się w programie nauczania,
- dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
- określone programem nauczania na poziomie nieprzekraczającym
wymagań zawartych w podstawach programowych,
- głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie
wiadomości,
wymagania rozszerzające - na stopień
dobry obejmują elementy treści:
- istotne w strukturze przedmiotu,
- bardziej złożone, mniej przystępne aniżeli elementy treści zaliczone
do wymagań podstawowych,
- przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu
i innych przedmiotów szkolnych,
- użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
- o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych,
- wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych
wg wzorów (przykładów) znanych z lekcji i z podręcznika.
wymagania dopełniające - na stopień
bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych
programem nauczania. Są to więc treści :
- złożone, trudne, ważne do opanowania,
- wymagające korzystania z różnych źródeł,
- umożliwiające rozwiązywanie problemów,
- pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym,
- pełne opanowanie programu nauczania.
wymagania wykraczające - na stopień
celujący obejmują treści:
- znacznie wykraczające poza program nauczania,
- stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia,
- wynikające z indywidualnych zainteresowań,
- zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych.
Wymagania na poszczególne stopnie w zakresie różnych przedmiotów
zawiera Przedmiotowy System Oceniania będący załącznikiem WSO.