WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
PROCEDURY
USTALANIA OCENY ZACHOWANIA
PROCEDURY
USTALANIA OCENY ZACHOWANIA
1.
Każdy uczący ma prawo wpisywać cząstkowe oceny do zeszytu wychowawczego
po uprzednim uzasadnieniu jej przed całą klasą.
2. Pozostali pracownicy szkoły mogą zgłaszać do wychowawcy
klasy swoje uwagi i spostrzeżenia.
Cząstkowe oceny zachowania (wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne,
nieodpowiednie, naganne) wpisuje do dziennika tylko wychowawca
po analizie uwag (pozytywy, negatywy) nauczycieli w zeszycie wychowawczym
oraz opinii zespołu klasowego.
3. Ocenianie odbywa się na bieżąco, natomiast wychowawca
klasy na lekcjach wychowawczych na podsumowanie oceny zachowania
przeznacza odpowiedni czas.
4. Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje wychowawca klasy,
uwzględniając:
- samoocenę ucznia,
- opinie kolegów,
- opinie nauczycieli i pracowników szkoły,
- uwagi odnotowane w zeszycie wychowawczym,
- wykorzystanie możliwości poprawy zachowania,
- frekwencję.
5. Ocena nie może poprzestać na rejestrowaniu negatywnych
przejawów zachowania, ale ma odzwierciedlać jego pozytywne strony.
6. Każda nieobecność, spóźnienie winny być usprawiedliwione
do końca miesiąca kalendarzowego. Honorowane są tylko usprawiedliwienia
od rodziców, lekarza.
7. Nieobecności nieusprawiedliwione powinny być podsumowane
i wpisane do dziennika w rubrykę zachowanie.
8. Można usprawiedliwić uczniowi nieobecność z ważnych
przyczyn, innych niż choroba. Rodzice informują wychowawcę osobiście
lub pisemnie w ciągu 7 dni o nieobecności ucznia z tych przyczyn.
Wychowawca podsumowuje frekwencję za miesiąc poprzedni do 7 dni
następnego miesiąca usprawiedliwiając lub nie nieobecności ucznia.
9. Gdy uczeń ma nieobecności nieusprawiedliwione, wychowawca
powiadamia o tym fakcie rodziców, pedagoga szkolnego, dyrektora
szkoły. W tym zakresie w szkole stosuje się odpowiednią Strategię
postępowania.
10. Każdy wychowawca może zawrzeć kontrakt klasowy w sprawie
zachowania.
11. W szkole ustalono następujące sposoby pracy nad zachowaniem
uczniów:
- sam uczeń powinien wykazać się aktywnością w celu poprawienia
zachowania,
- wychowawca mobilizuje swoich wychowanków do działań na rzecz
poprawy uświadamiając im korzyści pracy nad swoimi słabościami
i wykazując sposoby i metody uzyskania pożądanego efektu,
- zespół klasowy ma prawo organizować tzw. "debaty"
na temat zachowań swoich kolegów, wskazując im drogi i korzyści,
wynikające z poprawy, a w uzasadnionym wypadku po wcześniejszej
konsultacji z wychowawcą stosować kary,
- w szkole może być powołany zespół wychowawczy celem rozwiązania
danego problemu wychowawczego,
- rodzice mają prawo na bieżąco kontrolować zachowanie swoich
dzieci a przez to wpływać na jego poprawę.