WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
KRYTERIA
OCENY ZACHOWANIA
KRYTERIA
OCENY ZACHOWANIA
Ustalono
w szkole następujące normy zachowań:
1. Z szacunkiem odnosimy się do nauczycieli, pracowników
szkoły, rodziców oraz innych osób starszych.
2. Uczniowie szanują się nawzajem.
3. Obowiązuje nas kultura słowa (stosujemy formy grzecznościowe,
nie używamy wulgaryzmów).
4. Stosujemy wobec siebie pokojowe sposoby rozwiązywania
sytuacji konfliktowych, bez użycia agresji i przemocy.
5. Nie odpowiadamy przemocą na przemoc.
6. Dbamy o mienie własne, kolegów i sprzęt szkolny.
7. Nie używamy alkoholu, papierosów i narkotyków, nie demoralizujemy
innych (np. przez namawianie)
8. Pomagamy słabszym.
9. Zawsze reagujemy, jeśli w naszej obecności dzieje się
coś złego (np. kolegom).
10. Dbamy o stosowny strój uczniowski oraz właściwy wygląd
(dot. farbowania i żelowania włosów, makijażu, itp.)
11. Nie utrudniamy prowadzenia lekcji. Nie dezorganizujemy
przebiegu lekcji. Słuchamy i wykonujemy polecenia nauczycieli
i innych pracowników szkoły.
12. Systematycznie uczęszczamy na lekcje, nie spóźniamy
się.
13. Staramy się osiągać dobre wyniki w nauce; po nieobecności
w szkole uzupełniamy zeszyty i prace domowe.
14. Uczestniczymy w miarę możliwości w konkursach, zawodach.
15. Ze względu na higienę osobistą i spóźnianie się na
lekcje, w czasie przerw nie gramy na boisku szkolnym.
16. Na lekcjach nie używamy telefonów komórkowych.
17. Szanujemy symbole narodowe i Ojczyznę, Patrona oraz
tradycje szkoły.
18. We wszystkich sytuacjach zachowujemy się zgodnie z
normami społecznymi.
Za przestrzeganie norm uczniowie są nagradzani w formie:
1. Pochwały udzielonej przez wychowawcę klasy.
2. Pochwały udzielonej przez dyrektora szkoły.
3. Listu gratulacyjnego dla ucznia i jego rodziców.
4. Prezentowania osiągnięć i zdolności w środowisku lokalnym.
5. Nagrody rzeczowej.
6. Stypendium.
7. Świadectwa z wyróżnieniem (średnia co najmniej 4,75
i co najmniej bardzo dobra ocena zachowania).
8. Dyplomu, pucharu.
9. Udziału w wycieczkach, spektaklach teatralnych, seansach
filmowych fundowanych przez Radę Rodziców.
10. Ocen zachowania.
11. Otrzymania oceny wyższej niż przewidywana.
12. Opublikowania osiągnięć uczniów na stronie internetowej
szkoły.
W przypadku nieprzestrzegania norm zachowań, stosowane są
środki zapobiegawcze i kary:
1. Powiadomienie rodziców, rozmowy z wychowawcą, pedagogiem,
dyrektorem.
2. Nagana udzielona przez wychowawcę klasy w formie ustnej
lub wpisu do dziennika.
3. Nagana udzielona przez innych nauczycieli ustnie lub
poprzez wpis do zeszytu wychowawcy klasy będącego załącznikiem
WSO.
4. Upomnienie i nagana udzielone przez dyrektora szkoły.
5. Nagana udzielona przez Radę Pedagogiczną z wpisem do
protokołu.
6. Obniżenie oceny zachowania.
7. Zawieszenie i zakaz udziału w:
- zajęciach pozalekcyjnych,
- zabawach i dyskotekach szkolnych,
- uroczystościach szkolnych,
- reprezentowaniu szkoły w zawodach, turniejach sportowych i innych.
8. Ponoszenie kosztów naprawy umyślnie spowodowanych zniszczeń.
9. Prace społeczne na rzecz szkoły.
10. Powiadomienie policji, sądu.
11. Przeniesienie do innej klasy, a w szczególnych przypadkach
do innej szkoły.
12. Ocena naganna zachowania włącznie z niepromowaniem
do klasy programowo wyższej lub nieukończeniem szkoły w klasie
programowo najwyższej.
Oceną wyjściową w ocenie zachowania jest
ocena poprawna
Otrzymuje ją uczeń, który:
1. Poprawnie zachowuje się w szkole i poza nią (nie przejawia
agresji, nie używa wulgarnego słownictwa, nie kłamie i nie oszukuje,
nie dezorganizuje przebiegu lekcji).
2. Nie niszczy mienia szkoły.
3. Nie używa alkoholu, papierosów i narkotyków, nie przejawia
zachowań demoralizujących.
4. Reaguje na uwagi i upomnienia odnośnie swojego zachowania.
5. W miarę systematycznie uczęszcza do szkoły i przygotowuje
się do lekcji.
6. Ma właściwy stosunek do kolegów, nauczycieli i pracowników
szkoły.
Ocena może być podwyższona ze względu na:
1. Aktywny udział w przygotowaniu imprez klasowych i szkolnych
(wycieczki, występy na akademiach i spotkaniach z rodzicami, uczestnictwo
w turniejach, konkursach, reprezentowanie szkoły).
2. Podejmowanie działań na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
3. Wykonanie dodatkowych czynności zleconych przez nauczyciela
po zajęciach lekcyjnych.
4. Efektywne pełnienie funkcji w klasie i szkole.
5. Z własnej inicjatywy pomaganie słabszym w nauce.
6. Reagowanie na złe zachowanie i wspólnie z innymi podejmowanie
prób rozwiązania konfliktów szkolnych.
7. Systematyczne przygotowywanie się do lekcji i uczęszczanie
do szkoły.
8. Dbanie o stosowny strój uczniowski i wygląd.
9. Zachowywanie się zgodnie z normami społecznymi we wszystkich
sytuacjach.
10. Uczeń, który chciałby otrzymać z zachowania ocenę dobrą,
bardzo dobrą i wzorową nie może mieć godzin nieusprawiedliwionych.
Ocena zachowania może być obniżona ze względu na:
1. Nieusprawiedliwione godziny lekcyjne i spóźnianie się
na lekcje.
- 10 godzin nieusprawiedliwionych - nieodpowiednia
ocena zachowania.
2. Samowolne opuszczanie budynku szkoły w czasie przerw
i lekcji.
3. Brak zmiennego obuwia.
4. Niewłaściwy strój i wygląd ucznia (farbowane włosy,
makijaż).
5. Niewypełnianie obowiązków ucznia; w tym brak przygotowania
do lekcji.
6. Dezorganizowanie pracy dydaktycznej, utrudnianie prowadzenia
lekcji, brak dyscypliny.
7. Niewykonywanie poleceń nauczycieli i innych pracowników
szkoły.
8. Stosowanie przemocy, nacisków i wymuszeń w stosunku
do słabszych i młodszych.
9. Celowe niszczenie sprzętu szkolnego.
10. Zachowania stwarzające zagrożenie bezpieczeństwa własnego
i innych.
11. Palenie papierosów, picie napojów alkoholowych, kontakt
z narkotykami.
12. Przejawy zachowań demoralizujących.
13. Zachowywanie się niezgodne z normami społecznymi w
szkole i środowisku.