WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
PROCEDURY
OCENY ZACHOWANIA
PROCEDURY
OCENY ZACHOWANIA
Skala
i tryb ustalania ocen
1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu
przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia
respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm
etycznych
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego
informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów).
4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów)
nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
5. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu
zachowania ucznia i ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co
najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w
statucie szkoły.
7. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej,
polega na podsumowaniu zachowania ucznia w danym roku szkolnym
oraz ustaleniu rocznej klasyfikacyjnej zachowania.
8. Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne: śródroczne i roczne
z zachowania, począwszy od kl. IV szkoły podstawowej ustala się
wg skali:
Lp
|
Nazwa
oceny
|
Skrót
|
1
|
wzorowe
|
wz
|
2
|
bardzo
dobre
|
bdb
|
3
|
dobre
|
db
|
4
|
poprawne
|
popr
|
5
|
nieodpowiednie
|
ndp
|
6
|
naganne
|
ng
|
9. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania
w klasach I - III są ocenami opisowymi.
10. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym są ocenami opisowymi.
11. Uczniowi, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek
nauki poza szkołą i zdaje egzamin klasyfikacyjny nie ustala się
oceny zachowania.
12. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia,
u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy
uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie
na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno
- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
13. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
14. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,
z zastrzeżeniem, że:
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwalę o niepromowaniu
do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia,
któremu w danej szkole tj. szkole podstawowej lub gimnazjum po
raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną
zachowania,
- Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono
naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje
promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo
najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
15. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania jest ostateczna Jednak uczeń lub jego rodzice (prawni
opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli
uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej
oceny. Wówczas stosuje się przepisy zawarte w Trybie odwołania
się od oceny zachowania.