WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
PODSTAWA
PRAWNA I ZASADY OGÓLNE
PODSTAWA PRAWNA
1.
Ustawa o Systemie Oświaty z 7 września 1991 r. z późniejszymi
zmianami
2. Podstawa Programowa - Rozporządzenie MEN z 26 lutego
2002 r. z późniejszymi zmianami
3. Rozporządzenie MENiS z 7 września 2004 r. w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
publicznych
4. Rozporządzenie MENiS z 24 października 2005r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów s szkołach publicznych
5. Rozporządzenie MEN z 8 września 2006r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w szkołach publicznych
6. Statut szkoły.
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych
ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów
w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku
do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i
programów nauczania, uwzględniających tę podstawę, oraz formułowaniu
oceny.
Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i zachowanie
ucznia.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach,
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy
dydaktyczno - wychowawczej.
Ocenianie obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców,
na początku każdego roku szkolnego,
- ustalenie kryteriów oceniania zachowania,
- bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według przyjętej
skali ocen,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki
ich poprawiania,
- ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane
rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania.
- ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym
opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
ZASADY OGÓLNE
1. Oceny są jawne. Sprawdzone i ocenione prace, uczeń i
rodzic otrzymują do wglądu.
2. Na prośbę ucznia lub rodziców ocenę pracy nauczyciel
powinien uzasadnić.
3. Nauczyciel na wniosek poradni psychologiczno - pedagogicznej
(lub innej) jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do
indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności
w uczeniu się, w tym specyficzne trudności, uniemożliwiające sprostanie
tym wymaganiom. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania
dostosowanie wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
4. Nauczyciele wychowania fizycznego, techniki, muzyki
i plastyki oceniają wysiłek ucznia włożony w wywiązywanie się
z zadań wynikających ze specyfiki tych zajęć.
5. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony
z informatyki, zajęć wychowania fizycznego lub z części tych zajęć.
Decyzję wydaje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez
lekarza. Uczeń zamiast oceny z wychowania fizycznego otrzymuje
wpis "zwolniony".
6. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie
opinii poradni zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją
rozwojową z nauki drugiego języka obcego, zwolnienie może dotyczyć
części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
7. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie
z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego
orzeczenia. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się "zwolniony".