|
STRATEGIE
POSTĘPOWANIA W WYBRANYCH SYTUACJACH PROBLEMOWYCH,
KTÓRE MOGĄ POJAWIĆ SIĘ NA TERENIE SZKOŁY
Profilaktyka
to proces wspomagania ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi
prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczanie
i likwidowanie czynników niekorzystnych dla jego życia i zdrowia.
W naszej szkole realizujemy Program Profilaktyki, który obejmuje
szereg różnorodnych działań skierowanych dla uczniów i rodziców.
I.
Strategia postępowania
w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionych ucznia:
1.
Informacja telefoniczna do rodziców.
2. Wezwanie rodziców przez wychowawcę.
3. Spisanie przez wychowawcę umowy dotyczącej odpowiedzialności
rodziców za systematyczne realizowanie obowiązku szkolnego dziecka.
4. Wizyta w domu ucznia.
5. Pismo informujące o zamiarze wystąpienia do sądu rodzinnego.
6. Pismo do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną.
Wszystkie
czynności nauczyciela odpowiednio dokumentowane w dzienniku klasowym,
pozostawienie kopii wysyłanych pism.
W każdej sytuacji informacja do rodziców o konsekwencjach niewypełniania
obowiązków rodzicielskich w zakresie dopilnowania obecności dziecka
w szkole tj.
a)
niepowodzenia szkolne /złe oceny/,
b) niska ocena zachowania,
c) nieklasyfikowanie,
d) powtórzenie klasy,
e) ryzyko zagrożeń alkoholem, narkomanią., przestępczością, przynależnością
do grup nieformalnych ...,
f) wystąpienie przez szkołę z wnioskiem do sądu rodzinnego o wgląd
w sytuację rodzinną.
II. Interwencja pedagogiczna w
sytuacji przemocy:
Interwencja
może być skuteczna wtedy, gdy nauczyciele znają ogólne zasady
reagowania na przemoc i będą je stosować w pracy z uczniami.
Zasady reagowania na przemoc:
1. Na każdą sytuację związaną z przemocą reagujemy (brakiem reakcji
komunikujemy uczniom, że mają prawo używać przemocy).
2. Reagujemy przekazując równocześnie troskę o ucznia (dotyczy
to zarówno ofiary jak i agresora). Nie potępiamy ucznia, ale wskazujemy
na zachowania, których nie aprobujemy, wyrażając swoją niezgodę
na stosowanie przemocy.
3. Współdziałamy z innymi nauczycielami i udzielamy sobie nawzajem
wsparcia.
Zasady rozmowy ze sprawcą przemocy:
1. Nauczyciel jasno określa cel rozmowy. Cel wyznacza kierunek
rozmowy, należy o nim stale pamiętać i ucinać pojawiającej się
przy takich okazjach, chęci "zaistnienia" kilku innych
zwykłych spraw.
2. Nauczyciel powinien opisać zachowanie ucznia, które jest powodem
rozmowy.
3. Nauczyciel powinien powiadomić ucznia, że chce mu pomóc, że
chodzi o to, aby zaradzić w szkole sytuacjom przemocy.
4. Sprawca musi otrzymać od nauczyciela jasny i jednoznaczny komunikat:
"w tej klasie (szkole) nie akceptujemy przemocy i będziemy
pilnować, żebyś tego nie robił. Nie wolno ci używać przemocy."
5. Rozmowa ma być dialogiem, a nie przemówieniem do sprawcy. Należy
dać uczniowi szansę wypowiedzenia się, wysłuchać uważnie.
6. Miejscem rozmów nie może być korytarz ani pokój nauczycielski,
lecz pomieszczenie zapewniające spokój i brak udziału świadków.
7. Rozmowy powinny odbywać się systematycznie, dopóki istnieje
problem.
8. Należy ustalić hierarchię rozmów. Na kolejnych etapach powinny
być angażowane dodatkowe osoby (pedagog, rodzice, dyrektor). Dajemy
wtedy uczniowi szansę rozwiązania problemu na niższych poziomach.
9. Rozmowa ze sprawcą powinna zmierzać w kierunku podpisania przez
niego kontraktu w sprawie zmiany nieakceptowanych w społeczności
szkolnej zachowań.
10. Sprawca musi zostać poinformowany o sankcjach, jakie zostaną
zastosowane w przypadku stosowania przemocy wobec innych (zgodnie
z przepisami Statutu).
11. Ustalenia zawarte w kontrakcie powinny być znane innym nauczycielom.
W uzasadnionych przypadkach można zrezygnować z jawności kontraktu.
Rozmowa z rodzicami sprawców przemocy:
Należy odbyć rozmowę z rodzicami dziecka używającego przemocy,
jeśli tylko jest to możliwe. Celem takiej rozmowy jest nie tylko
przekazanie informacji o zachowaniu ucznia, ale także pozyskanie
rodziców do współpracy.
Ogólne zasady prowadzenia rozmowy są podobne do zasad obowiązujących
podczas rozmów ze sprawcami:
1. opisujemy zachowanie ucznia,
2. komunikujemy, że chcemy mu pomóc,
3. wysłuchujemy tego co rodzice mają do powiedzenia - nie oskarżamy,
4. informujemy, że szkoła nie zgadza się na używanie przemocy
wobec innych uczniów i oczekujemy w tym zakresie współdziałania.
Jeśli rodzic jest bezradny wobec zachowań dziecka, nauczyciel
powinien wskazać mu miejsce, gdzie może uzyskać pomoc.
W sytuacji przemocy podejmujemy interwencję nie tylko wobec agresorów,
ale również okazujemy zainteresowanie, udzielamy wsparcia, a także
dodajemy odwagi do stawiania czoła problemom ofiarom przemocy.
W przypadku, gdy ofiary przemocy są niechętne jakimkolwiek rozmowom
o swojej sytuacji (lęk przed zemstą sprawców, nieśmiałość, zbyt
trudny temat, małe zaufanie do nauczyciela), w żadnym wypadku
nie należy zmuszać ucznia do mówienia - trzeba uzbroić się w cierpliwość
i próbować różnych sposobów porozumienia się, wystrzegając się
barier komunikacyjnych (krytykowanie, obrażanie, moralizowanie,
zadawanie licznych pytań, doradzanie, pocieszanie itp.).
Rodzice ofiar przemocy powinni być poinformowani o sytuacji dziecka
w szkole (ogólne zasady rozmowy są podobne do zasad rozmów ze
sprawcami i ich rodzicami). Nauczyciel może zaproponować rodzicom
różne sposoby rozwiązywania tego problemu, a także podać wskazówki
postępowania z dzieckiem.
III.
Kradzież
Lp.
|
Sytuacja
|
Procedura
postępowania
|
1.
|
Kradzież
na terenie szkoły. |
1.
Poinformować dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcę.
2. Przeprowadzić rozmowę z osobą poszkodowaną
- sporządzić notatkę.
3. Za zgodą dyrektora szkoły wezwać Policję.
4. Przeprowadzić rozmowę z członkami grupy, w której miało
miejsce zdarzenie - poinformować o konsekwencjach łamania
norm społecznych, prawnych.
5. Sprawdzić zabezpieczenie pomieszczenia, w którym dokonano
kradzieży - zlecić usunięcie ewentualnych usterek.
|
IV.
Papierosy
Lp.
|
Sytuacja
|
Procedura
postępowania
|
1.
|
Palenie
papierosów przez ucznia na terenie szkoły.
|
1.
Poinformować dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcę.
2. Sporządzić notatkę ze zdarzenia.
3. Zastosować sankcje wobec ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły.
|
V.
Alkohol
Lp.
|
Sytuacja
|
Procedura
postępowania
|
1.
|
Przyjście
ucznia do szkoły pod wpływem alkoholu lub spożywanie alkoholu
na terenie szkoły. |
1.
Poinformować dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcę.
2. Odizolować ucznia od rówieśników - uczeń przebywa w gabinecie
higienistki/pedagoga.
3. Przeprowadzić rozmowę z uczniem (jeśli jest to możliwe).
4. Wezwać lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub
udzielenia pomocy medycznej.
5. Wezwać rodziców do szkoły - gdy rodzice nie przyjadą -
wezwać Policję.
6. Sporządzić notatkę ze zdarzenia.
7. Przekazać ucznia rodzicom.
8. Przeprowadzić rozmowę z uczniem i rodzicami po zdarzeniu
- podjęcie działań kierunku pomocy dziecku.
9. Zastosować sankcje wobec ucznia w zgodzie ze Statutem Szkoły.
|
2.
|
Przyniesienie
przez ucznia alkoholu do szkoły. |
1.
Poinformować dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcę.
2. Zabezpieczyć alkohol.
3. Wezwać rodziców ucznia.
4. Przeprowadzić rozmowę - podjąć działania w kierunku pomocy
dziecku.
5. Sporządzić notatkę ze zdarzenia.
6. Zastosować sankcje wobec ucznia w zgodzie ze Statutem Szkoły.
|
VI.
Narkotyki
Lp.
|
Sytuacja
|
Procedura
postępowania
|
1.
|
Znalezienie
narkotyku na terenie szkoły. |
1.
Poinformować dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcę.
2. Zabezpieczyć miejsce, gdzie znaleziono narkotyk.
3. Dyrektor szkoły wzywa Policję - w celu zabezpieczenie środka
i sporządzenia protokołu.
|
2.
|
Zauważenie
u ucznia narkotyku. |
1.
Poinformować dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcę.
2. Odizolować ucznia od rówieśników - uczeń przebywa w pokoju
pedagoga. Nie należy przeszukiwać teczki ani rzeczy osobistych
uczniów.
3. Wezwać rodziców ucznia.
4. W porozumieniu z dyrektorem szkoły wezwać Policję.
5. Przeprowadzić rozmowy z uczniem i rodzicami - wskazać
możliwości pomocy dziecku, wskazać na konsekwencję
zachowania dziecka.
6. Sporządzić notatkę ze zdarzenia.
7. Zastosować sankcje wobec ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły.
8. Obserwować zachowanie ucznia na terenie szkoły.
|
3.
|
Stwierdzenie
u ucznia objawów odurzenia narkotykami. |
1.
Poinformować dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcę.
2. Zapewnić opiekę higienistki w gabinecie higieny szkolnej,
wezwać pogotowie w celu stwierdzenia stanu odurzenia lub uzyskania
pomocy medycznej.
3. Wezwać rodziców ucznia - gdy rodzice nie przyjadą wezwać
Policję.
4. Sporządzić notatkę ze zdarzenia.
5. Przeprowadzić rozmowę z rodzicami - uzyskać możliwości
pomocy dziecku (podać adresy placówek, umówić na wizyty za
zgodą rodziców).
6. Wymagać przedstawienia wyników badań, współpracować z rodzicami
w okresie leczenia dziecka.
7. Zastosować sankcje wobec ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły. |
4.
|
Podejrzenie,
że uczeń zażywa narkotyki. |
1.
Poinformować dyrektora, pedagoga o spostrzeżeniach.
2. Wezwać rodziców do szkoły - poinformować o sytuacji, zaproponować
kontakt ze specjalistyczną placówką (podać adresy, ewentualnie
umówić na wizytę).
3. Pozostawać w kontakcie z rodzicami; w porozumieniu z nimi
monitorować przebieg leczenia.
4. Obserwować zachowanie ucznia na terenie szkoły.
5. Zastosować sankcje wobec ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły.
|
|
|
|