NOWATORSKIE
METODY NAUCZANIA
Jednym
z najważniejszych zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie
ucznia do samodzielnej pracy, dlatego uczeń potrzebuje wskazówek,
jak organizować własny warsztat pracy, jak racjonalnie planować
czas, jak się uczyć poza szkołą i jak się uczyć samodzielnie /w
domu, przy realizacji projektów, w czasie pracy indywidualnej
na lekcji/. Aby sprostać tym wymaganiom, w naszej szkole nauczyciele
starają się pracować "kreatywnie", stosując nowatorskie
metody nauczania
W
szkole realizowane są innowacje pedagogiczne wpisane do rejestru
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie poszerzające treści podstawy programowej:
- Innowacja dla pierwszego etapu kształcenia z elementami terapii
pedagogicznej "Bez złości mamy więcej radości".
- Innowacja z wychowania fizycznego dla klas I - III gimnazjum
z elementami gimnastyki korekcyjnej zatytułowana "Wyprostuj
się".
- Innowacja dla klas I - III z elementami logopedii "Aby
język wyraził, to, co pomyśli głowa".
- Innowacja z elementami koncepcji wychowania muzycznego wg Zoltana
Kodalya w kształceniu zintegrowanym".
Celem
wspierania twórczej i zespołowej pracy uczniów wykorzystujemy
metodę projektu do opracowywania zadań interdyscyplinarnych. W
ten sposób uczniowie przejmują odpowiedzialność za organizację
i przebieg pracy, uczą się prezentować własny punkt widzenia,
przygotowują się do publicznych wystąpień, efektywnie współdziałają
w grupie, co służy między innymi budowaniu więzi międzyludzkich.Uczniowie
pracują nad zadaniami długoterminowymi / opracowują foldery, słowniki,
prezentacje/, które wymagają porządkowania, wykorzystywania informacji
z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią
informacyjną. Na lekcjach i zajęciach wykorzystujemy metody aktywizujące,
które rozumiemy jako wskazówki, sposoby działania, które pomogą
uczniom:
- pogłębić zainteresowanie wspólną sprawą,
- przyswoić bez trudu nową wiedzę,
- rozwinąć własne pomysły i idee,
- komunikować się,
- dyskutować i spierać na różne tematy,
- podjąć działania na rzecz własnej szkoły.
Uważamy, że jeśli metody te nie są powiązane z celami, treściami,
ramami organizacyjnymi, a przede wszystkim z potrzebami ucznia
i preferencjami nauczyciela, to nie mają wartości.
W
pracy wychowawczej nauczyciele - wychowawcy stosują metody, które
mogą pomóc uczniom w ich pracy nad sobą, uczą wrażliwości na sprawy
społeczne, rozwiązywania problemów i poznawania siebie.
Jeśli uczeń napotyka na trudności w nauce, nauczyciele prowadzący
zajęcia wyrównawcze pracują metodami, które mają charakter wspólnej
zabawy, przygotowują ciekawe materiały i pomoce.
W celu wzbogacenia warsztatu pracy, nauczyciele uczestniczą w
kursach doskonalących, w szkoleniach, warsztatach, a pozycję Edyty
Brudnik, Anny Moszczyńskiej, Beaty Owczerskiej pt. "Ja i
mój uczeń pracujemy aktywnie" traktują jako swoistą "skrzynię
skarbów dydaktycznych".