JĘZYKI
OBCE
Nasza
szkoła stara się sprostać wyzwaniom w zakresie nauczania języków
obcych, jakie stawia przed nami XXI wiek. Absolwent polskiej szkoły
powinien znać języki obce, aby w pełni mógł korzystać ze zdobyczy
naukowych i kulturowych współczesnego świata, rozwijać swoją karierę
oraz kontakty z innymi ludźmi. Dziś nauczanie języków obcych to
priorytetowe zadanie każdej szkoły.
W naszej szkole uczniowie uczą się dwóch języków: języka angielskiego
począwszy od klasy pierwszej szkoły podstawowej i języka rosyjskiego
od klasy piątej. Uczniowie podzieleni są na grupy, co stanowi
niewątpliwy atut w przypadku nauki języków obcych. Nauczyciele
języków obcych starają się rozwijać w nich postawę ciekawości,
otwartości i tolerancji wobec innych kultur. Czuwają nad tym,
aby uczniowie osiągnęli umiejętność sprawnej komunikacji językowej.
Stosują różnorodne, aktywizujące metody pracy tj. ćwiczenia z
użyciem piosenek, artykułów i tekstów o ciekawej tematyce, quizy
i krzyżówki, projekty, gry zabawy dydaktyczne, zagadki, ćwiczenia
konwersacyjne, nietypowe ćwiczenia gramatyczne i leksykalne, zajęcia
związane z kulturą i zwyczajami innych krajów. Nauczyciele dbają
o odpowiedni poziom merytoryczny zajęć, interesującą tematykę
oraz miłą atmosferę lekcji. Uświadamiają uczniom konieczność i
potrzebę nauki języków obcych oraz motywują i zachęcają ich do
samokształcenia.
W szkole organizowane są różne konkursy i olimpiady, w których
uczniowie z powodzeniem biorą udział. Są to konkursy piosenki
i poezji obcojęzycznej, konkursy gramatyczne, plastyczne z elementami
wiedzy o kulturze i życiu codziennym obywateli innych państw oraz
olimpiady językowe.
Kolejną ciekawą formą zainteresowania i zmotywowania uczniów do
nauki języków obcych jest projekt "Spring Day in Europe."
(Europejski Dzień Wiosny) Zespół Szkół w Pysznicy włączył się
w realizację tego ogólnoeuropejskiego programu Komisji Europejskiej
w 2004 roku. Dzięki temu programowi możemy zainteresować młodzież
tematyką Unii Europejskiej oraz krzewić ideę jednoczącej się Europy.
Program ten daje nam szansę nawiązania kontaktów z innymi szkołami,
brania udziału w europejskich przedsięwzięciach oraz podzielenia
się naszymi dotychczasowymi doświadczeniami w promowaniu, a także
przybliżaniu obyczajów, tradycji i kultury poszczególnych krajów
Unii Europejskiej. Ponadto wykorzystujemy kulturę tych krajów
jako uniwersalny środek porozumienia.
Główne
cele projektu to:
1. Lepsze poznanie kultury, tradycji i spraw życia codziennego
krajów Unii Europejskiej.
2. Motywowanie uczniów do nauki języków obcych.
3. Rozwijanie u uczniów postawy ciekawości, otwartości i tolerancji
wobec innych kultur.
4. Efektywne współdziałanie w zespole, praca w grupie, budowanie
więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych
decyzji.
5. Rozwijanie świadomości życiowej użyteczności poszczególnych
przedmiotów szkolnych, w szczególności języków obcych w procesie
kształcenia.
6. Wzbudzanie zainteresowania aktualnymi wydarzeniami społecznymi,
politycznymi i kulturalnymi krajów Unii Europejskiej wśród uczniów.
7. Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się
Europie.
8. Rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości
do małej i wielkiej Ojczyzny.
Przystąpienie do programu "Europejski Dzień Wiosny"
dało początek różnorodnym przedsięwzięciom /konkursy, przedstawienia,
projekty, pokazy, ekspozycje/. Punktem kulminacyjnym naszego przedsięwzięcia
był Europejski Dzień Wiosny - 23 marca 2004 r. W tym dniu rozstrzygnięty
został konkurs na plakat "Symbole krajów należących do Unii
Europejskiej," młodzież gimnazjum zaprezentowała przedstawienie
"Wspólna Europa" oraz gry sportowe z poszczególnych,
europejskich krajów. W konkursie "Symbole krajów należących
do Unii Europejskiej" zaangażowani byli wszyscy uczniowie
szkoły. Każda klasa przygotowała plakat wybranego kraju Unii Europejskiej
zawierający: symbol, flagę oraz jego nazwę. Uczniowie wykazali
się ogromną pomysłowością, inwencją twórczą, zaangażowaniem oraz
entuzjazmem. Wszystkie prace zostały wyeksponowane na wystawie
poświęconej krajom Unii Europejskiej, a autorzy najciekawszego
plakatu otrzymali Puchar Dyrektora Zespołu szkół w Pysznicy, który
jest nagrodą przechodnią, przekazywaną zwycięzcom kolejnych konkursów
i imprez szkolnych przeprowadzanych w Dzień Wiosny. Przedstawienie
"Wspólna Europa" miało na celu przybliżenie kultury
i tradycji wybranych krajów Unii Europejskiej w sposób interesujący
dla młodzieży, świętowanie Dnia Wiosny oraz integrację społeczności
szkolnej. Humorystyczna inscenizacja miała formę rozmowy przedstawicieli
kilku krajów Unii Europejskiej, która była przeplatana wystąpieniami
tanecznymi oraz muzycznymi, jak również parodiami słynnych gwiazd
świata muzyki.
Szkoła otrzymała podziękowania za włączenie się do realizacji
projektu "Spring Day in Europe 2004" oraz certyfikat
uczestnictwa w programie.