PRACA
Z UCZNIEM ZDOLNYM
W
Zespole Szkół w Pysznicy kładziemy duży nacisk na rozwój potencjału
twórczego i zainteresowań uczniów szczególnie uzdolnionych. Nauczyciele
prowadzą wczesną identyfikację uczniów zdolnych na podstawie uważnej
obserwacji, rozmów z uczniami i ich rodzicami. Wykorzystują także
narzędzie w postaci listy kontrolnej określającej cechy charakteryzujące
dzieci prawdopodobnie utalentowane. W celu pełnej diagnozy uzdolnień
dzieci, rodzice mogą korzystać z pomocy poradni psychologiczno
- pedagogicznej.
Działania
szkoły sprzyjające harmonijnemu rozwojowi dziecka zdolnego ujęte
są w Programie Rozwijania Zainteresowań i Zdolności.
Celem programu jest:
1.
Rozwijanie zainteresowań /artystycznych, naukowych, sportowych,
społecznych/ uczniów.
2. Rozwijanie i poszerzanie wiadomości zdobytych na lekcjach.
3. Rozwijanie zdolności poznawczych i kształcących.
4. Kształtowanie umiejętności precyzyjnego, twórczego myślenia
i formułowania wypowiedzi.
5. Kształtowanie postaw społecznych.
6. Przygotowanie do konkursów i olimpiad przedmiotowych.
7. Pomoc w wyborze kierunków dalszego kształcenia/poradnictwo
zawodowe/.
8. Nauka umiejętności kierowania własnym rozwojem.
Cele
szczegółowe - to uzyskanie lub podniesienie umiejętności:
1. Samodzielnego i logicznego myślenia.
2. Planowania i organizowania pracy własnej i w grupie.
3. Poszukiwania i porządkowania informacji z różnych źródeł.
4. Uczenia się z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, w szczególności
Internetu.
W
pracy z uczniem zdolnym stosujemy różne formy pracy:
1. Odpowiedni sposób prowadzenia lekcji metodami aktywnymi /np.
metoda projektu, problemowa, warsztaty, burza mózgów.../.
Służą temu również:
- stawianie pytań pobudzających krytyczne myślenie,
- samodzielne rozwiązywanie problemów,
- dostosowywanie zadań do indywidualnych zdolności ucznia,
- przygotowywanie referatów, asystentura, dodatkowe prace długoterminowe,
rozwiązywanie trudniejszych zadań w ramach omawianego zagadnienia,
- praca grupowa m.in. z wykorzystaniem kart pracy, listy zadań,
źródeł...
2. Indywidualizacja nauczania poprzez realizację zadań o charakterze
interdyscyplinarnym (np. wykonanie prezentacji multimedialnych,
tłumaczeń lub słowników przedmiotowych, kompleksowych opracowań
złożonych zagadnień przyrodniczych, historycznych, społecznych
itp.).
3. Pomoc w przygotowaniu się do konkursów przedmiotowych i interdyscyplinarnych.
4. Zachęcanie ucznia do samodzielnego uczestnictwa w wydarzeniach
pozaszkolnych, takich jak: odczyty, seminaria, spotkania, wystawy,
koncerty, warsztaty, obozy, kółka zainteresowań, przedstawienia
teatralne, seanse filmowe.
5. Grupowej - koła zainteresowań: matematyczne, humanistyczne,
SKS, UKS, chór.
6. Uczniowie mają możliwość udziału w warsztatach, wykładach,
seminariach, konkursach szkolnych, konkursach pozaszkolnych, rozgrywkach
przedmiotowych, pokazach, przeglądach, prezentacjach, zawodach,
turniejach, meczach, wycieczkach edukacyjnych.
7. Objęcie uczniów systemem stypendialnym.
8. Opracowywanie przez nauczycieli programów rozwijania zdolności
kierunkowych /matematycznych, literackich, artystycznych, społecznych
.../.
W
swojej pracy z uczniem zdolnym nauczyciele wskazują dziecku najlepsze
wzory działania, wprowadzają w najbardziej skuteczne sposoby ćwiczenia,
zachęcają do systematycznej pracy oraz wzmacniają i utrwalają
motywację podtrzymującą napięcie wysiłków.